دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
12 دی 1400 - 10:17

شیخ نشین های جاده صاف کن

شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست هفته گذشته خود بیانیه‌ای منتشر کرد که نشان از چنبره زدن انگلیسی‌ها بر کشور‌های عرب منطقه به منظور زنده کردن مجدد اهداف استعمارگرایانه شان داشت. این بیانیه غیر مسئولانه و سراسر اتهام به ایران البته واکنش جمهوری اسلامی را نیز به همراه داشت.این بیانیه نشان دهنده انگلیس در راستای بازتعریف نقش جهانی خود، توجه ویژه‌ای به منطقه خلیج‌فارس معطوف کرده است.
نویسنده :
محمد عطاری
کد خبر : 10601

پایگاه رهنما:

شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست هفته گذشته خود بیانیه‌ای منتشر کرد که نشان از چنبره زدن انگلیسی‌ها بر کشور‌های عرب منطقه به منظور زنده کردن مجدد اهداف استعمارگرایانه شان داشت. این بیانیه غیر مسئولانه و سراسر اتهام به ایران البته واکنش جمهوری اسلامی را نیز به همراه داشت. مجموعه اقدامات لندن را می‌توان در سه حوزه تحلیل کرد، اما در مجموع، انگلیس در راستای بازتعریف نقش جهانی خود، توجه ویژه‌ای به منطقه خلیج‌فارس معطوف کرده است.
ارزش تجارت بین انگلیس و کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیارد پوند در سال است و به همین دلیل عمده است که آن‌ها در سر، سودای بازگشت به منطقه و سلطه خود همچون قرن ۱۹ را دارند و با خروج قریب الوقوع آمریکا ازمنطقه، این آرزو را دست یافتنی‌تر از گذشته می‌بینند واز همکاری با کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس با عنوان بازی برد- برد یاد می‌کنند و از سرمایه گذاران داخلی خود می‌خواهند در حوزه‌های تجارت وتوسعه به ویژه امنیت سایبری (بخوانید جاسوسی شبکه ای) هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری کنند. چراکه این اقدام را برای منافع طولانی‌مدت انگلیس مهم می‌دانند.
• هشدار رهبرمعظم انقلاب درباره برنامه‌های استعمار پیر
چند سال پیش، رهبر معظم انقلاب در سخنانی به برنامه انگلیسی‌ها برای بازگشت به منطقه اشاره کردند و با اعلام اینکه ایران در جریان برنامه لندن برای بازگشت به خلیج‌فارس بوده است، فرمودند: «یک عده از حکام خلیج‌فارس که هیچ صمیمیتی هم بین آن‌ها نیست و می‌خواهند استفاده کنند، می‌دانند که می‌شود این‌ها را زیر بار گرفت. می‌آیند می‌گویند که ایران تهدید است. تهدید خود انگلیسی‌ها هستند. امروز محافل انگلیسی می‌نشینند برای منطقه و ایران اسلامی تصمیم‌گیری می‌کنند. یکی از تصمیم‌های آن‌ها تجزیه منطقه است.» ایشان تصریح کردند که انگلیسی‌ها در زمینه تجزیه، اسم ایران را نمی‌آورند، چون از افکار عمومی به شدت می‌ترسند.
• حربه تکراری ایران‌هراسی
انگلیس و آمریکا برای جلب نظر کشور‌های منطقه و توجیه حضور خود در ناحیه غرب آسیا همواره در نشست‌هایی از این دست از حربه ایران‌هراسی استفاده می‌کنند، اما اقدامات اخیر انگلیس از این جهت در خور توجه است که این کشور که پس از خروج از منطقه در دهه ۱۹۷۰، اواسط دهه گذشته با ایجاد پایگاه دائمی در بحرین به منطقه بازگشت. پیش از آن، چون در بند اتحادیه اروپا گرفتار بودند، عملاً نمی‌توانستند برنامه‌های خود را در نقاط مختلف جهان اجرایی کنند. اما حالا با خروج از این اتحادیه، به دنبال اجرایی شدن «برگزیت»، در تلاش برای بازتعریف نقش خود در جهان هستند؛ لذا حرکت انگلیسی‌ها برای بازتعریف نقش خود در منطقه را از سه جنبه می‌توان ارزیابی کرد:
۱- با توجه به حجم بالای تسلیحاتی که کشور‌های منطقه در مقایسه ثروت و جمعیت خود سفارش می‌دهند، این حجم از خرید تسلیحاتی برای انگلیس حائز اهمیت است. به عنوان مثال، قطر با مساحت ۱۲ هزار کیلومتر مربع، بیش از ۶۰ میلیارد دلار سلاح خریده است.
۲- مبادلات تجاری در منطقه خلیج‌فارس، هدف بسیار مطلوب برای لندن به شمار می‌آید. اگر چه استفاده از سوخت‌های فسیلی رو به کاهش است، اما همچنان منطقه خلیج‌فارس دارای اهمیت شایان برای کار کردن صنایع انگلیسی است و لندن به آن چشم دوخته است.
۳- سومین جنبه از تلاش لندن برای حضور در منطقه را می‌توان در راستای کمرنگ شدن حضور آمریکا در منطقه پس از خروج از افغانستان و در آستانه خروج از عراق ارزیابی کرد. اصولاً انگلیس در راستای تحقق همین اهداف در بحرین پایگاه دائمی احداث کرده است.

ارسال نظرات